ארון התרופות שהרג את מייקל ג'קסון לא שונה מאוד משלכם

מייקל ג'קסון שעות ספורות לאחר מותו. רופאו הזמין 255 בקבוקים של פרופונול, 20 בקבוקים של לורזופם ו-60 בקבוקים של מידוזלם. תצלום: רויטרס

"הצדק נעשה", אלו המלים היחידות ששיחררו במשפחת מייקל ג'קסון למקורביהם אחרי הרשעתו של ד"ר קונראד מוריי בהריגתו של מלך הפופ אתמול. לה טויה ג'קסון צייצה בטוויטר שלה "ניצחון!" ואילו ג'רמיין ג'קסון אמר לגורמי התקשורת מחוץ לבית המשפט "מייקל אתנו כאן". רופאו האישי של אגדת הפופ עלול להישלח למאסר של עד ארבע שנים וכן לאבד את רשיונו הרפואי.

ד"ר קונראד מוריי הואשם בסעיף "הריגה שלא בזדון", לאחר שנטען כי הזריק לגופו של ג'קסון מנה קטלנית של תרופת ההרדמה פרופופול, שנועדה לטפל בבעיות השינה של ג'קסון. התביעה טענה כי ד"ר מוריי נהג ברשלנות כשהזריק לג'קסון את התרופה מחוץ לסביבת בית חולים וכי לא ניהל מעקב נאות אחרי הטיפול בתרופה לג'קסון. כמו כן, נטען כי בזמן אמת ניהל שיחות טלפון וכלל לא נמצא בחדר כדי לבדוק את מצבו ולאחר שמצא את ג'קסון לא קרא לשירותי ההצלה בזמן סביר וניסה לטשטש את הטיפול הרפואי שהעניק לג'קסון. הרופא בחר שלא לספר את גרסתו בעצמו ולא העיד במהלך המשפט.

ואולם התרופה המרדימה היא חלק קטן מהסיפור של ג'קסון. וגם של מטופלים רבים אחרים. האמן, שסבל מכאבים וקשיי שינה, טופל בכמויות נכבדות של תרופות בקוקטייל מורכב שרקחו לו רופאיו, ואשר כלל, כך נראה, משככי כאבים חזקים ממשפחת האופיאיטים (הנגזרים מצמח האופיום שממנו מפיקים גם את ההרואין ולהבדיל את המורפין והקודאין) ותרופות הרגעה – דיווחה משטרת לוס אנג'לס יום לאחר מותו של הזמר. לפי דיווחים, מייקל ג'קסון היה מכור כבד למשככי כאבים אופיאיטים – אוקסיקונטין ודמרול. "תרופות היו חלק מחייו של ג'קסון משנות ה-80", אמר ל-ABC News הפרקליט של משפחת ג'קסון. והוא ממש לא היחיד.

קוקטייל תרופות המורכב מכדורי הרגעה, משככי כאבים ממשפחות שונות, כדורי שינה, תרופות נוגדות דיכאון או מייצבות מצבי רוח בנוסף לקורטוב תקופתי של תכשירים למניעת הצטננות או להקלה בגודש באף – שילוב שכזה הוא מנת חלקם היומיומית של מאות מליוני מטופלים ברחבי העולם, וגם בישראל.

סכנה לבריאות הציבור

הפרופופול היא תרופה מטשטשת ומרדימה מוכרת, הניתנת למטופל במקרה של טיפול מכאיב (סדציה), והיא עלולה להעביר אותו ממצב של טשטוש קל אל הרדמה עמוקה ואף כללית. הפרופופול כל כך מוכרת, שהיא אף שימשה חלק ממשטר התרופות הקפדני שניתן לראש הממשלה לשעבר אריאל שרון בתרדמת שלו בהדסה עין כרם. בישראל הביאה התרופה למאבק מקצועי בין איגוד הגסטרואנטרולוגים לאיגוד הרופאים המרדימים, לאחר שהאחרונים פנו למשרד הבריאות בבקשה לאסור על רופאים שאינם מתמחים בהרדמה את השימוש בפרופופול לטשטוש מטופלים.

יו"ר איגוד המרדימים פרופ' עזריאל פרל אמר לפני שנה ל"הארץ" כי עקב השימוש בתרופה "עלול להתפתח דיכוי נשימתי והפסקת נשימה עקב חסימת דרכי האוויר העליונות, [וכי] לרופאים שאינם מרדימים אין את המיומנות לזהות את הסיבוך בזמן". פרל, שהוא גם מנהל המערך להרדמה וטיפול נמרץ במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, הוסיף כי בניגוד לתרופות טשטוש אחרות, לפרופופול אין תרופת נגד, המאפשרת לבטל את השפעתה. "דווח לנו על מקרים שבהם רופאים כלליים החלו לתת זריקות טשטוש שבהן משתמשים בפרופופול, וקיים פה מדרון חלקלק העלול לסכן חיי חולים".

בישראל, כמו בעולם כולו, השימוש בפרופופול הפך למקובל בעיקר בקרב גסטרואנטרולוגים, שנעזרים בה לטשטוש בפעולות חודרניות כמו קולונוסקופיה ואנדוסקופיה לאבחון גידולים במערכת העיכול, וכן בקרב רופאי ריאות לצורך בדיקות ברונכוסקופיה לאבחון גידולים ומחלות בדרכי הנשימה. כתב הבריאות של הארץ, דן אבן, דיווח כי ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, ד"ר חזי לוי, ניסח טיוטה לנוהל חדש המסדיר מתן תרופות טשטוש בישראל. לפי הנוהל, רופאים שאינם מרדימים יידרשו לעבור הכשרה ויהיו רשאים לבצע סדציה בפעולה רפואית שאורכה עד שעה, לטיפול בחולים שגילם פחות מ-80. טיוטת הנוהל מתירה להם לעשות שימוש גם בפרופופול. המרדימים מתריעים כי מדובר בסכנה לבריאות הציבור.

עד מפתח של התביעה היה בעל בית המרקחת שממנו הזמין ד"ר מוריי תרופות. לפי עדותו, במהלך שלושה חודשים הרופא הזמין לא פחות מ-255 בקבוקים של פרופונול, וכן 20 בקבוקים של תרופת ההרגעה לורזופם ו-60 בקבוקים של תרופת הרדמה נוספת בשם מידוזלם. לפי החשד, התרופות שסיפק בעל בית המרקחת לרופא הן אלה שהרגו את ג'קסון, ומרוב פחד הרוקח ברח מארצות הברית – מדווח CNN.

משככי כאבים הורגים יותר מסמים

ובחזרה לארון התרופות שלנו. הסיפור של ג'קסון נשמע כדרמה גדולה מהחיים על הרופא הרע והמטופל הקורבן. ג'קסון אכן סיפק לנו סיפורים גדולים מהחיים למכביר. אך הסיפור הזה יכול גם לתת לנו מראה על עצמנו. כמה אנו צורכים כדורים מרגיעים, משככי כאבים, מרדימים? כמה אנו סומכים על הרופאים שלנו? על הצוות הרפואי ועל המטפלים שלנו? עד כמה אנו רוצים שהכאבים שלנו יעברו – אפילו במחיר של סיכון עצמי ושימוש לרעה בטיפול הרפואי.

ובכן, נראה שלא מעט. כך עולה מדו"ח שפירסם השבוע המרכז הלאומי למניעת מחלות בארה"ב (ה-Centers for Disease Control and Prevention). לפי הדו"ח, מספר מקרי התמותה בארצות הברית עקב מינון יתר של משככי כאבים מסוג אופיאיטים הניתנים במרשם רופא להקלה על כאבים גדול יותר ממספר מקרי התמותה עקב שימוש בהרואין וקוקאין גם יחד.

אופיאיטים הם תרופות שנגזרות מאופיום, כגון מורפין וקודאין. הם מדכאים את מערכת העצבים המרכזית, וכך הם משככים כאב, מדכאים שיעול ומעוררים הקאה. האופיאט החשוב ביותר – מורפין – והנגזרת הסינתטית שלו – הרואין, הם חומרים נרקוטיים, שיוצרים תחושת אופוריה ולאחר מכן ערפול חושים. הם משמשים רק לטיפול בכאב עז, מכיוון שהם גורמים לתלות.

מקרי מוות משימוש בתרופות מסוג אופיאטים, כמו מורפין וקודאין. הורגים יותר מהרואין וקוקאין ביחד. מקור: Centers for Disease Control and Prevention
לפי הדו"ח, בשנת 2010 ניתנו מספיק מרשמים לטיפול במשככי כאבים בכדי לטפל בכל המבוגרים באמריקה סביב השעון, למשך חודש. למרות שמרבית הכדורים הללו ניתנו עם מרשם רופא, חלק גדול מהם שימש בסופו של דבר לשימוש לרעה – מדווח אתר Emed. במקרים שבהם נדרש טיפול בתרופות נרקוטיות, על רופאים לתת מרשם לטיפול בכמות התרופות הדרושה לפי הצורך ומשך הכאב הצפוי. לדוגמא, במקרים של כאב חד, הטיפול הסטנדרטי צריך לכלול 3 ימי טיפול באופיאיטים ולא 30 ימי טיפול.

מסקר של הרשות הלאומית למלחמה בסמים שנערך ב-2001 בישראל עלה כי 4.8% מכלל התלמידים (גילאי 12–18) ו-2% מכלל המבוגרים (גילאי 40–18) השתמשו בתרופות הרגעה שלא לצורך רפואי. עוד עלה מהסקר כי ב-2.9% מכלל התלמידים ו-0.5% מכלל המבוגרים השתמשו בתרופות ממריצות שלא לצורך רפואי.

תפתחו את ארון התרופות שלכם. אני מנחש שלכולכם יש סירופ לשיעול או תכשירים להקלה בהצטננות. ובכן, ברובם יש קודאין – שהוא אופיאט. והאקמול ונגזרותיו? הם הגורמים לחלק גדול ממקרי ההרעלות מתרופות בישראל בישראל. סוגים רבים של כדורי שינה פוגעים באיכות השינה בשימוש לא מבוקר שלהם, והם גם ממכרים. והתמכרות לתרופות נוגדות חרדה יכולה לגרום לחרדה בפני עצמה.

תרופות הן לא דבר רע. נהפוך הוא. כולנו זקוקים לתרופות מעת לעת. לעתים גם לתקופות ארוכות ואף לכל החיים. התרופות הסינתטיות הן המצאה מופלאה של הרפואה המודרנית. כולנו גם זקוקים להאמין לצוות הרפואי שלנו, ואף להאדיר את יכולותיו. לראות במטפלים דמויות נערצות, בעלות יכולות מופלאות – כמעט מאגיות – לרפא אותנו. כך קל לנו יותר לקבל תקווה גם כאשר אנו חולים. אם אנו מאמינים לפרויד, לכולנו יש גם חלק בתוכנו שפועל לכיוון הנגדי – הוא שואף להרוס את עצמנו.

במצב של סבל (מחלה), שני צירים מנוגדים אלה – יצר החיים ויצר המוות – פועלים ביתר שאת. הצורך שלנו להאחז ברופא המטפל (או בתרופה הגואלת) להשיג כל שביב של תקווה פועל על ציר החיים. עשרות מחקרים על טיפול פלסבו הוכיחו זאת. ואילו היצר לאיין את הסבל, להביא להכחדו, פועל על ציר יצר המוות. מכירים את הדחף (או הפנטזיה) לכרות אבר שכואב, ובכך "להעלים" את הכאב כליל? כאילו כאשר הראש מתפוצץ ויש רצון עז לכרות את הראש, רק שהכאב כבר יעבור. לזה אני מתכוון.

פעולת הפלא הזו – קסם ההכחדה מחד גיסא והתקווה להבראה מאידך גיסא – היא פעולתה של התרופה. וככזו – היא פעולה ממכרת. כלל ידוע בעבודה עם התמכרויות הוא – ככל שמהירות ועוצמת הפעולה גדולים יותר, כך גם התלות חזקה יותר ומושגת ביתר מהירות. לפיכך, ככל שהכאב הפיסי או הנפשי עוצמתיים יותר מצד אחד ו/או התרופה יעילה והשפעתה ברורה, דרמטית ומהירה – כך התלות שלנו בה עזה יותר.

מה עושים? כיצד להימנע מהתמכרות לתרופות?

הפסיכיאטר ד"ר דרווין טליאס, אז מנהל המחלקה הארצית לטיפול בתחלואה כפולה, מהמרכז לבריאות הנפש באר-שבע, אמר לוועדה למאבק בנגע הסמים של הכנסת ב-2004, כי "הטיפול בהתמכרות או בשימוש לרעה בתרופות הוא בדרך כלל טיפול תרופתי ופסיכותרפיה. במקרים רבים תרופות נגד דיכאון תורמות להצלחת הטיפול בכך שהן מסייעות במניעת הדיכאון החמור שמטופלים רבים נקלעים אליו בעקבות הפסקת השימוש לרעה בתרופות, ובכך הן תורמות להצלחת הטיפול. פסיכותרפיה, השתתפות בקבוצות לעזרה עצמית, שיקום ואף טיפול משפחתי עשויים לתרום להצלחת הטיפול לטווח ארוך".

באותו דו"ח של מרכז המחקר של הכנסת נקבע כי כדי למנוע התמכרות לתרופות או להקטין את היקף התופעה באופן משמעותי אפשר לנקוט את האמצעים האלה: חינוך והסברה של בני נוער והציבור הרחב, חינוך והסברה של ציבור הרופאים, נקיטת סנקציות נגד רופאים לא זהירים והגבלת מכירתן של תרופות ללא מרשם.

ואולם ד"ר טליאס הזהיר כי בשל מחסור בתקציב אין אכיפה של הנחיות משרד הבריאות בהיקף מספיק ואף לא ניתנת הדרכה מספקת לרופאים ולרוקחים בדבר הסכנות הכרוכות בתרופות מסוימות. לדבריו, יש רופאים שאינם פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות, על פי רוב מחוסר זמן ולעתים אף בזדון ותמורת תשלום.

על פי אתר אינפומד, במקרה של התמכרות לאופיאטים יש שלוש אפשרויות טיפול מרכזיות: התנזרות, שימוש בנוגדי האפקט של האופיאטים ושימוש באופיאטים בטוחים.

1. התנזרות: שיטה זו מתאימה בדרך כלל למכורים שהחליטו להיגמל מרצונם החופשי ולא בעקבות כפייה מצד רשויות החוק. בנוסף מדובר באנשים שהשתמשו בסם למשך תקופה קצרה יחסית ובתדירות נמוכה.

2. שימוש באנטגוניסט – נלטרקסון (NALTREXONE): חומר זה חוסם את האתר שאליו נקשרים האופיאטים וכך גם אם האדם משתמש בסם- הסם לא גורם לו לתחושת הנאה. טיפול זה מתאים גם לשימוש ארוך טווח אך חסרונו המרכזי טמון בכך שהוא אינו מונע את התופעות הגופניות הקשות המלוות את הגמילה מהסם.

3. שימוש בתחליף סם – מתדון (METHADONE): מתדון הוא אופיאט הפועל למשך יממה שלמה. מדובר באופיאט חלש שאינו גורם לתופעות של האופיאטים כמו ההנאה, הדיכאון ושיכוך כאבים אבל שימוש בו מונע את האפשרות להשתמש באופיאט אחר ובנוסף הוא מונע את תופעות הלוואי הקשות של הגמילה. אפשר להשתמש בו למשך תקופות זמן ארוכות, כאשר חלק מהנגמלים משתמשים בו שנים ארוכות. תחת שימוש במתדון המכור יכול לחזור ולנהל אורח חיים נורמלי. תופעות הלוואי של השימוש במתדון הם: עצירות, ירידה בתפקוד המיני, הזעה ובצקת פריפרית. על פי מחקרים רבים השימוש במתדון הוא השיטה היעילה ביותר לגמילה.

בכל מקרה, אני ממליץ לפנות למומחה להתמכרויות לקבל עזרה מקצועית ותמיכה להמשך טיפול, ולא לשנות את הטיפול התרופתי על דעתכם, אלא רק באישור רופא שאתם סומכים עליו.

הכותב הוא פסיכולוג קליני ואינו מוסמך לתת תרופות.

One comment on “ארון התרופות שהרג את מייקל ג'קסון לא שונה מאוד משלכם

1. אני לא מאשים את הסמים שהרופא נתן לו, אלא שהוא לא הזעיק את שירותי החירום ברגע שהיה צריך. יש לכל תרופה מצבים שאסור להשתמש בה, וגם את זה הוא לא עשה…
    לפני כמה ימים הייתי איזו מסיבה והשמיעו כמה שירים שלו, איזו נוסטלגייה

מה אתם אומרים על זה?