מחקר: אם את נערה, יש לך סיכוי גבוה יותר ללקות בדיכאון

החדשות הטובות הן שרוב בני הנוער שסובלים מדיכאון ומקבלים טיפול יתגברו עליו, אם באמצעות תרופות, טיפול בשיחה אצל פסיכולוג קליני או שילוב שלהם. החדשות הפחות מעודדות הן שלכמעט מחצית מהם יש סיכוי גבוה להישנות של הדיכאון בתוך תקופה של חמש שנים, מדווחים חוקרים בארה"ב.

והנערות הן בסיכון הגדול ביותר, הם אמרו.

לנערות סיכוי של 57% למשבר דיכאוני שני. תצלום: stock.xchng.com

"אנחנו צריכים ללמוד מדוע לנערות בגילאים אלה יש סיכוי גבוה יותר להידרדרות חזרה אל תוך אפיזודה דיכאונית מאז'ורית לאחר שהן התאוששו", אמר ג 'ון קארי מאוניברסיטת דיוק בצפון קרולינה, אשר מחקרו הופיע בגיליון פברואר של כתב העת "Archives of General Psychiatry".

המחקר הקיף 86 נערים ו-110 נערות בדיכאון בגילאי 12-17, שטופלו בפרוזק, בטיפול CBT, בשילוב של השניים וכן בפלסבו. לאחר תצפיות שארכו 5 שנים נמצא שיעור התאוששות של 95% מהמשבר הראשון, כאשר 88% החלימו בתוך שנתיים.

אבל מתוך 189 בני הנוער שהתאוששו, 88, או 46%, חוו עוד דיכאון רציני במהלך תקופה של חמש שנים.

הבדלי המין – או להיות נערה – היה הגורם המשמעותי ביותר לסיכוי לחלות שוב בדיכאון. 57% מהנערות חוו נסיגה למשבר שני לעומת 33% מהנערים בלבד.

קארי אמר כי לא ברור מדוע לנערות יש סיכון גדול יותר להישנות המחלה, אך ייתכן כי הן נוטות יותר להרהר שוב ושוב במחשבות שליליות או ברגשות של חוסר התאמה. לדבריו, נשים נוטות לסבול מדיכאון מגברים גם בבגרותן – אך הן אינן סובלות מסיכוי גבוה יותר להישנות של משבר דיכאוני.

ψ

במחקר נפרד שפורסם בגיליון האחרון (נובמבר) של כתב העת Pediatrics, טוענים חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון, סיאטל, כי שאלון למטופל המכונה כ-PHQ-9 הוא מבחן סינון טוב עבור דיכאון בקרב מתבגרים.

ד"ר לורה ריצ 'רדסון בדקה את כלי הסינון על 442 בני נוער בגילאי 13-17 ומצאה את המבחן ככלי תקף ויעיל לאבחון דיכאון בקרב בני נוער.

המבחן קצר, קל לבדיקה, תורגם לעברית ואין צורך בהרשאה לצורכי שחזור, תרגום, הצגה או הפצה שלו.

ψ

רשומה זו מבוססת על רשומה שפורסמה במקור באתר רויטרס, 11/2/2010

<span dir=rtl>2תגובות ל‘מחקר: אם את נערה, יש לך סיכוי גבוה יותר ללקות בדיכאון’</span>

Add yours

  1. נראה לי מוזר להתעלם מהלחצים הקשים על נשים ומערות בחברה הפטריארכלית שלכשעצם גורמים סטרס ודכאון, שלא לדבר על תקיפות מיניות שכל אישה חווה ברמה זו או אחרת..

    1. את צודקת לגמרי. במקרה זה ציטטתי מחקרים ספציפיים אשר לא הביאו בחשבון את הסטרסורים של נערות למעט "הרהורים חוזרים ונשנים במחשבות שליליות ורגשות של חוסר התאמה", אשר מן הסתם גם קשורים לאלימות המינית היומיומית שהיא מנת חלקן של נשים ונערות ולחצים שובניסטיים ופטריאכליים.
      כיום יותר ויותר מחקרים מביאים חשיבה רב תחומית כזו בחשבון – לימודי מגדר, סוציולוגיה, פסיכולוגיה ופסיכיאטריה. אני כותב על כך בפוסטים רבים בבלוג שלי.
      תודה על ההערה

מה אתם אומרים על זה?

בלוג בוורדפרס.קום.

למעלה ↑