מהפך-באך: האומץ לשנות כל מה שידעת

לפני שתאשימו אותי באלטיזם ובניתוק מהחברה שבה אני חי, אתחיל בהבהרה. אני לא חסיד של מוזיקה קלאסית. אני לא מאלה שזורקים איזה צ'ייקובסקי בסוף היום כדי להירגע, או שמנפנפים בשמות המנצחים העכשוויים. אם תשמיעו לי קטע הכי מוכר בעולם, אין סיכוי שאדע להגיד אם זה ויוואלדי, באך, מוצארט או סטרבינסקי. טוב, חוץ מארבע העונות – אבל זו לא חוכמה. הסיכוי שתמצאו אותי בקונצרט בהיכל התרבות הוא בערך הסיכוי שאני הולך להצטרף לחוג ברידג' בשגרירות פולניה.

קאוקן. תצלום: טלי מאייר "הארץ"

טוב, אז לאחר שהבהרנו את הנקודה הזו, אני רוצה לספר לכם דווקא על כתבה שריתקה אותי על כנר. ולא סתם כנר אלא כנר בלגי. וכזה שמנגן באך. אה, וגם יש לו תספורת קארה אפורה סטייל איינשטיין אבל חלקה – אבל זה באמת לא קשור.

הכתבה, שפורסמה ב"גלריה" של סוף שבוע לפני זה שעבר (אוף, הזמן טס), הכריזה על בואו לישראל של הכנר שבטח שלושה אנשים בדיוק שמעו עליו בישראל – סיגיסוואלד קאוקן. וופי! סיגיסוואלד מגיע לישראל!? אתם בטח אומרים, אני כבר רץ לקנות כרטיסים… כאילו מה אני מטריד אתכם במידע הזניח הזה שמרתק בערך את החברים החנונים לשעבר של אלכס מורוזוב ("היפה והחנון 2") ועוד קומץ עולי לנינגרד לדורותיהם? אז הנה הנקודה: האיש הזה, כמאמר המאמר, "גרם לדורות של נגנים לשכוח מה שמוריהם לימדו אותם, ואחראי לתיקון היסטורי באופן שבו מבצעים את יצירות תקופת הבארוק.

"לא בכל יום בא לישראל חלוץ", כתב נועם בן זאב, "אדם שהמונח 'מהפכה' מגדיר בנאמנות את מה שחולל בתחום הביצוע המוסיקלי".

למה זה ריתק אותי? כי כפסיכולוג קליני וכאדם, מהפכות מרתקות אותי. אנו חיים בתקופה שמקדשת שינויים. צעירים בני 30 ממציאים איזו קילר-אפליקציה ומרוויחים סכומים שהוריהם לא חלמו עליהם בחלומות הכי ורודים שלהם. תרבות המערב (קחו נשימה) האלטרואיסטית-נהנתנית-אתאיסטית-ניהילסטית אבד עליה כלח. אנשים פה מסתובבים עם תחושה עמוקה ולא ברורה של ריקנות. מה שחוקר התרבויות והמיסטיקה רוברט בליי קורא "תרבות ללא אב" – המסורת פשטה את הרגל, דור ההורים הוא פאסה, המנהיגים הם בעצם חבורת אופורטוניסטים מושחתת, חלקם כבר בכלא, אחרים גונבים, לוקחים שוחד, אונסים ואפילו לא מבינים מה הבעיה עם זה. אין על מי לסמוך. אין אל מי להביט בהשראה. אין תחושת כיוון. להיפך: "אנחנו דור מזוין", צועק בכיכרות גפן ג'וניור. נולדנו כדי למרוד. והנה זה מגיע גם לשכנים שלנו: מדינות ערב גם הן עוברות טלטלות, כאשר מי שמעז להפוך את המסורת והמשטר הם הצעירים הקוראים תיגר על מה שהם תמיד ידעו.

הדור היום משווע למורי דרך. אבל בדרך אנו פוגשים יותר מדי מורים דמיקולו ומנהיגים מבישים מימין ומשמאל. וכך, אנו לוקחים כמה שיעורי קבלה או הולכים לסדנאות מדטיציה בטבע – וכבר מרגישים חלק מהמפיכה. שינוי עצמי ב-140 תווים.

הצורך בשינוי – בהתמרה, טרנספורמציה – הוא צורך אנושי ראשוני. כך אנו מתפתחים וגדלים. הפסיכולוגית הקלינית והיונגיאנית רות נצר מסבירה שמהותו של שינוי וטרנספורמציה הוא באינסטינקטים הכי עמוקים וראשוניים שלנו. אנחנו, בעצם, מונעים לשינוי. מי שעוצר אותנו – כפי שקבעו פרויד ואחרים – זה תהליך החברות: הפחד לצאת נגד מה שהחברה קבעה לנו. הנה מה שנצר כתבה:

נחש הקבלה

"המסמל הגדול של דחף ההתפתחות, הריפוי והשינוי –  הוא חיה: זה הנחש שמלווה את הסיפור האנושי מקדמת דנא, שמקורו באינסטינקטים העמוקים התת קרקעיים, והוא מסמל את היצר המאיים וגם מביא המרפא. הוא מסמל את התחדשות ותחיית החיים ואת הטרנספורמציה של אנרגית החיים בשירות ההתפתחות. כך הוא נחש הקונדליני שעולה במעלה הצ'קרות ומעלה את האנרגיה מיצריות אל רוחניות. כך הוא הנחש של אל הרפואה היווני אסקלפיוס, והנחש של מוט הקדוקאוס של הרמס באלכימיה".*

נחש הטרנספורמציה עובר בסמלים של עץ חג המולד, עץ החיים, מצרים העתיקה ונחש הקונדליני

מיסטיקנים טוענים כי סמלים אלה שבים ומופיעים כחוט השני בתרבויות שונות ובעידנים שונים על פני הגלובוס (ראו תמונה). שינוי הוא מהותו של האדם. וגם הפחד מהשינוי.

אבל – וזה מה שאני רוצה להדגיש כאן – מה שלדעתי באמת מאפיין את התקופה שבה אנו חיים היא השטחיות. לאף אחד אין כוח או זמן להעמיק בכלום. גם לחלק הזה בפוסט הזה, אני מניח, יגיעו רק אולי חצי מהאנשים שהקליקו על הקישור אליו. הסיבה לכך היא שאנשים רוצים שינוי, אבל לא רוצים להתאמץ להשיגו. רוצים שיגישו להם את השינוי לעוס, מעובד, ואם אפשר – שלא יכאיב מדי, ושיגיעו הביתה בזמן לראות את "האח הגדול".

בשביל באמת להשתנות צריך לכאוב. בשביל באמת להשתנות צריך להעז. להעז לצאת נגד כל הדברים שתמיד האמנת בהם. אמר קאוקן לכתב "הארץ" נעם בן זאב, שתמיד מראיין ברגישות, אינטליגנטיות ומוציא מהמרואיינים שלו פיוטים:

"כבר כנער בן 18 הרגשתי שאנחנו בתקופה דומה לקץ האימפריה הרומית, תקופה דקדנטית, שמתקדמת לקראת סוף כלשהו. יש בדקדנס גם יופי גדול, והוא גם נקודת שיא – אבל כמו בכל שיא טמונים בו כבר הזרעים של החורבן – בתוך כל אחד מאתנו, ובחברה האנושית. התחושה הזאת גרמה לי לרצות להבין את ההקשר של הדברים. מתת-האל שקיבלתי, המוסיקה, מאפשרת לי לעשות זאת דרך התחום הזה; וכשאני נוכח איך הכל מתחבר: המוסיקה, הארכיטקטורה, הציור, ההיסטוריה – תחושת ההקשר רק מתחזקת".

זה לא משנה במה תבחרו – תיכנות, בישול, לימוד סופי או סתם תהייה פילוסופית על החיים עם חברים – העיקר שתעמיקו במה שאתם עושים, ותאמינו בעצמכם ובדרך שלכם. זה לא קל: זה קשה.

ψ

אז אם התחלנו בכנר, הנה כמה כנרים אחרים. מקנדה. שעשו היסטוריה. להקת Arcade Fire, המורכבת משני אחים, בת הזוג של אחד מהם, ועוד שלושה מוזיקאים מוכשרים עושים הכל כדי לשבור את כל המוסכמות וללכת נגד כל מה שמלמדים היום על איך עושים מוזיקה. הם עושים רוק עם כינורות, אקורדיון וסקסופון. הם עושים עיבודים תזמורתיים לשירים הליריים שלהם. הם מנגנים בכנסיות מוזנחות ובתוך מעליות. והם מצליחים. בענק. האלבום הראשון שלהם, "Funeral", הוכרז כאלבום השנה בכל מקום אפשרי, והשנה, עם צאתו של האלבום השלישי, "The Suburbs", הם זכו בפרס האמי היוקרתי – וגנבו את ההצגה מאמינם ומליידי גאגא – המועמדים הבטוחים.

"הלהקה הקטנה שכותבת שירים גדולים במונטריאול שברה את דרכה דרך מחסומי הציניות של שנות האלפיים", כותבים גון בן ארי ואמיר קמינר במוסף 7 לילות של "ידיעות אחרונות" בסוף השבוע של לפני שבועיים (אוף, הזמן רץ וגו'). "הם פגעו בלב של דור ששכח שיש לו לב".

עובדה שהשונה מצליח – ובגדול. אבל הוא צריך ללכת בדרך שלו בצורה מעמיקה, גם כאשר יש משברי אמון ושברוני לב ואימה. ביוגה אומרים: תרגול! תרגול! תרגול! כי הדרך הקצרה היא הארוכה ביותר.

ψ

הנה קאוקן, בקטע מוכר מאוד של באך, מנגן על הוויולה דה-ספאלדה – כלי שהוא היה מבין אלה שהחזירו אותו מתהום השכחה. אחרי 30 שניות הקדמה בפלמית (תהיו סבלניים)

ואלה הם Arcade Fire בקטע מתוך אלבומם הראשון. הביצוע בתוך מעלית…

ψ

אמן הפופ-ארט המהפכני שהשפיע על תרבות המערב בדרכים אינספור, אנדי וורהול אמר:

"אני שטחי באופן מעמיק"

והמשורר, התיאולוג והמורה הרוחני הסופי ג'לאל א-דין רומי אמר:

"תן לעצמך להיסחף בשלווה בעוצמת המשיכה של הדברים אשר אתה אוהב באמת".

* רות נצר, 2004. "המסע אל העצמי – אלכימית הנפש – סמלים ומיתוסים"

6 comments on “מהפך-באך: האומץ לשנות כל מה שידעת

  1. בתחום הפילופסופי: הפסיכאטריה והפסיכולוגיה נתאר לעצמנו –מצלמה –העל אם אלפי חוטים זעירים ודקים ביותר המעבירים
    אותות חשממליים אל הבקרה שבמוח, אל שתי מצלמות אלה הממקומות בקביעות ברואש שהם העניים!!! חוש המשוש , חוש הריח, חוש הטעם הראיה והשמעה.
    שהם צנורות לקבלת מידי אל התודעה
    וישנו זמן פסיכולוגי המשקף את החויה האנושית של האדם ואת הזמן החולף עליו.קלומר(כוח-המחשבה)הרי יש חושים סותרים? השליה ?זה רואה וזה לא רואה!
    והן כוחות הבינה וכוחות הארס; סביב שלושת המרכיבים אלו ישנה אי בהירות
    בסופו של דבר חיב להיות קודם תחנון –במחשבה.היוצאת לפועל(א)ישנו חבור בין החומר לרוח למשל? האדם מטבעו אינו אוהב לקבל עזרה ?התדגובה הספונטנית של 90% מהנשים כשנשאלים אם רוצים עזרה היא "לא תודה.
    (אכן ישנן מסכמות מוחלטות כל מה שלא רע נחשב לטוב?כל שרמת הבגד גבוהה יותר ,הדבר מעיד על חשיבותו של האדם?
    זה שיושב במרכז הבמה בגלמיה שחורה?,מי הוא אותו אדם שעיניים שכלם נושואות אליו?זהו השופט,בעל מעמד הגבוה ביותר?!
    יש שני חלקים להאדם צדד חיובי וצדד שלילי ,שהם פחינה נפשית
    איש ואנשי ביתו-מתוך-ביתו של האדם יקומו אויבים- בעלים רוצחים-נשים -ילדים בסכון-מקלט לנשים מוכות –מקלט לגברים מוכים
    ועל פי סימנים אלו אנו יודעים לצפות את העתיד לבוא?ואלו סימני דרך: גן עדן –אחווה בן האדם לאדם ובן האדם לבורא?
    אל תנסו להצטדק מה שראו במוזאון המקמי אמרו חכמים "השכל והבושה שברוחניות ולכל אחד ואחד מהם יש אמוד מדה וחוקים משלו.
    כאן מסתתר מסר קוסמי שהיא השכל" שמנורת הדלק נדלקת מיד הוא מבין שבזמן הקרוב עליו להכנס לתחנת דלק ולמלא את המיכל הדלק כמובן הוא יכל להתעלם מן הסמן- ואותות
    (ב)-בין אדם לחברו ? גהנום-ניתוק, הפרדה בן האדם לאדם ובן האדם לבורא?
    ! עזות פנים יכולה "להתיר" בכל מעשה אסור: כגון- לשקר,לגנוב,לרמות לרצוח וכו.. וכו.. אין סוף.?!ואם אין טוב מוחלט,אז הכל יחסי? היציריה של והמדע ואנשי הרוח?
    שלושת המרכיבים את (מוח האדם) כשאדם שואל: "למה" ?אם נראה אדם ברחוב ללא בגדים,ברור שלכלנו שנגיד שהוא יצאה מדעתו, או שהוא בלתי שפוי.
    ודאי הוא מניח שישנה סבה? פנים אל פנים שזה חבור של אבא ואמא שהם " פרציופים שווים שזה נקרא יסוד הגוף אחד.
    1 דיאלוג-שכל ונשמה "למה"? הבורא יצר את אדם וחוה שהם זכר ונקבה "למהיי יש בגידות אחד מתוך 3 זוגות מתגרשים "למה יש הומואים ו"למה " יש לסביות "למה "? "למה יש(גיליו עריות) " ? "למה " ?בני האדם מקיימים יחסי מין אם חיות למשל כלב או סוס שזה נוגד את טבע האדם ?
    אז מה –(הוא יצאה מדעתו) או (שהוא בלתי שפוי.)- או שזה נקרא מדע? ,
    (גיליו עריות) 2 כי אם לא היתה סבה, הוא לא היה שואל?
    אז מה –(הוא יצאה מדעתו) או (שהוא בלתי שפוי.)- או שזה נקרא מדע? ,
    גם אין כן סתירה שכל החושים השחורים המגבלים את האדם ואנים נותנים תמונה אמתית היוצרית האשליה .
    עם כך אן רע מוחלת, של דבר מוצק כי איו רואים מציאות רוחנית אז "למה"?המדע לא נותן תשובה חד משמעי ,ממה זה נווה הדבר? נתאר לעצמנו שני אנשים החולים באותו מחלה זהה? החולה הראשון קבל מרופא הרגיל ערמת תרופות.הפצינט השני ששלם כסף לרופא ממחה קיבל תרופה קטנה אחד ודי
    מהו קו הארה?
    3 )הבושה לאדם ,היא לבוושו הפנימי,"למה"?הבגד הוא לבוש חיצוני, שמכסה על הבושה שפגם הגוף,ויש לדעת שמלבושים יש בהם אור המקיף מחוץ להם ו,לכל לבוש ולבוש יש בחינת אור המקיף, ואין לך דבר הדוחה את הקלפות כמו האור המקיף,מי הם אותם כחות .
    4 (יש מלאך הטוב ) הארת פנים=(ויש מלאך לא טוב)הסתר פנים הרוח אומרת לנו להתבונן על המרכב ,על ההשלכות והתוצאות?
    דומה שאדם העומוד מול ארון הבגדים . שאת הבגד שהוא בוחר על פי רוצנו.
    האינטרסים של החומר מענינים ב"כאן ועכשו".המשג "ראש קטן "זה האני מאמין של החומר לא רוצה לדעת ,תן לחיות ,לא מענין אותי מה יהיה אחרי….?
    5הבעיה שהאדם צריך לנהל את החיים ולנוט לבין החומר לבין והרוח ,לעשות סדר ווהרמוניה בין שני החלקים המבוגדים הללו .הפרויקט הוא של האדם
    .מריח מפסיד הוא האדם עצמו ולא אלוקים.

  2. סמלים, אותות, סימנים, דימויים, מטאפורות. הם אחד הדרכים בהם הלא מודע מתקשר איתנו.
    כדי לפתור בעיות צריך לטפל בשורשן, או לשנות את הסכמות, פרדיגמות. את הקונגציות. אבל לפעמים אפשרי גם לטפל בסיפטומים. ולשנות את מרכיבי הרגש. ולעשות שינוי קבוע כדי להנמיך את המידה בה החולה סובל.

    http://torrentz.eu/ee94082a17090b7160043b4686a002f8ca277f94

    אני לא יודע אם מותר לפרסם פה טורנטים, אבל לפני שאתה מוחק את התגובה שמור אותה.. בהמשך הקריאה אתה תבין למה. תוריד את הDVD האלו.
    תצפה בהם. יש שם עוד דרך נוספת שמראה טרנספורמציה שמשנה את המתכון של הרגש, דרך סמל (סמל שמייצג פילטר להמרת רגשות). לפי תורת הגשטאלט, קרל יונג, תחום ה-NLP והמדיטציה אפשר להבין מדוע זה עובד.
    תמיד טוב כשיש עוד כלים איתם לעבוד.
    הוא לוקח אדם עם חרדה עצומה ומשנה אותה תוך רבע שעה. או פחות.

    אגב פעם הייתי מטופל אצלך עזרת לי לצאת מזה. 🙂

    http://www.operationlp.com עברתי שם קורס. זה קורס שווה, שיכול להקנות ים כלים לכל אחד.

    אני משאיר לך פה מתנה.
    ועוד מתנה:
    http://www.alpha-med.co.il
    זה מכשיר להורדת, דכאון, חרדות. שאפשר להמליץ לאנשים שיש להם כסף. זה כמובן עוזר להם להרגיש טוב יותר.

    אגב אפשר לשלב בין התרגיל של ה3 DVD לבין המכשיר – בחלק שבו עושים בועה אנרגטית (של התחושה) אתה מדליק את המכשיר נותן לתחושה להשתנות, בתוך 10 דקות, 20 דקות. או שעה.
    אתה נותן צבע לתחושה הזאת בבטן ומשתיל אותה בבועה הזאת. וממזג בין שני האנרגיות.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Submodalities וממליץ על זה גם. לקריאה.

    שיהיה לך בהצלחה עם כולם. ולכולם בהצלחה.. מביא לך את זה. שמור את זה במסמך.

    אגב עוד תחום נהדר לחקור אותו – EFT.

    אני חושב שלא ראוי לפסול דברים לפני שלא בודקים. לדעתי כמה שמרחיבים את האופקים
    ומגלים עוד כלים לחיים, ככה יודעים להתמודד, במילים אחרות גמישות.

    אגב עקרונות מאוד חשובים שתרמו לי המון לחיים ויכולים להמון לתרום –
    21 הנחות יסוד עליהן מושתת ה – N.L.P.

    הבנת הנחות היסוד נועדו לעזור לנו להשיג משאבים, לרכוש כלים, להגיע לכלים הנחוצים לנו כדי
    ליצור מצוינות.

    ה N.L.P. מדבר על מצוינות בכל תחום שהוא. כדי להבין איך ניתן להגיע למצוינות שכזאת,
    נקבעו 21 הנחות יסוד שהם מעין "21 הדיברות" של ה – N.L.P..

    "21 הדיברות" (הנחות היסוד) מחולקות ל – 4 קטגוריות:

    1.עיבודים חשיבתיים.
    2.התנהגויות ותגובות אנוש.
    3.תקשורתיות.
    4.למידה – בחירה – שינוי.

    1.עיבודים חשיבתיים:

    1.המפה היא לא השטח: המפה היא תיאור של השטח, כפי שמישהו מסר לנו אותו,
    אבל היא אינה השטח עצמו. דומה לכל אירוע אותו אנחנו מפרשים ומתארים, אבל
    זהו תיאור של האירוע לפי התפיסה שלנו ולא האירוע עצמו.

    2.אנשים מגיבים בהתאם למפות הפנימיות שלהם: אני מגיב לאירוע מסוים לפי
    הפרשנות שנתתי לו. התפיסה שלי תקבע את התגובה. המפות שלנו מכילות את
    האמונות שלנו, הערכים שלנו, הגישות, השפה, הזיכרונות ועוד פילטרים
    פסיכולוגיים אחרים. כל אלה משתתפים בפרשנות שלנו לאירוע/אינפורמציה
    ולכן לכל אחד יכולה להיות פרשנות משלו. אישית.

    3. הפרשנות (משמעות) נקבעת על פי ההקשר, ותלויה בו: מילים דורשות הקשר כדי
    לקבל את מלוא המשמעות.
    דוגמא: "אני אוהב אותך", כשילד אומר לאימא שלו, אין לזה אותה משמעות כמו
    שתהיה כשיאמר את זאת בעל לאשתו.
    ההקשר נותן משמעות (פרשנות), ולכן התלות בין המשמעות להקשר.

    4. גוף ומחשבה באופן בלתי נמנע משפיעים זה על זה: חולים במחלה כלשהי,
    המשתתפים בקבוצות מחקר, מקבלים תרופות דמי הנקראות "פלסבו", ומצבם
    משתפר. בעצם, מצבם הגופני השתפר באמצעות המחשבה בלבד. האמונה
    מרפאת אותם.

    5.מיומנויות אישיות מתפקדות כתוצאה מפיתוח וסידור המערכות הייצוגיות שלנו:
    אתה קם בבוקר. איך אתה מבצע את המשימה הזאת?
    V-ויזואלי
    A-אודיטורי
    K-קינסטטי (רגש\תחושה)
    AD-דיאלוג פנימי

    שומע את השעון המעורר (A), מדבר עם עצמך (AD): "הגיע הבוקר, אני חייב להגיע
    לעבודה", "אני עייף לא בא לי" (K) "אבל אם לא אקום – אאחר".
    אם אאחר – יפטרו אותי" (AD+K). הפחד עוזר לי לקום (K). למעשה ברצף אני
    רואה שיצרתי אסטרטגיה שמובילה לפעולה. הפעולה היא המיומנות.
    מישהו אחר יכול להתעורר בגלל האור שחדר לחדר (V) ונזכר שהתחייב להיות
    תמיד בזמן (AD). כל אחד והמערכות הייצוגיות שלו.

    6.אנחנו מכבדים את תפיסת העולם של כל אחד (מודל העולם שלו): מתוך הבנה שכל
    אחד מעבד את האינפורמציות בדרך האופיינית לו, ומתוך הבנה שיש הבדל בין
    המציאות והפירוש שאנחנו נותנים לה (השטח והמפה), אנו ערים לכך שלכל אחד
    הזכות להציג את המפה שלו. ואין מפה אחת שהיא טובה יותר מאחרת.

    2.התנהגות ותגובות אנוש:

    7.אדם והתנהגות מתארים תופעות שונות. אנחנו יותר מאשר ההתנהגות שלנו:
    התנהגות היא תגובה למצבים, והיא לא מעידה על האדם. במצב מסוים אנחנו
    יכולים להתנהג בצורה מסוימת, ובמצב אחר בדרך אחרת. כלומר – אם ראית
    צורת התנהגות אחת, אין היא מלמדת אותך מיהו האדם.

    8. לכל התנהגות יש כוונה חיובית, שימוש ותועלת בהקשר כלשהו:
    הכוונות שלנו באות להשלים צורך באמצעות התנהגות. הכוונה חיובית, לשרת
    אותנו, למרות שההתנהגות לא תהיה בהכרח חיובית.
    אדם מעשן – התנהגות שמוכרת כלא מומלצת, חושב שבהתנהגות זו יש שימוש:
    עושה רושם על החברה, והתועלת: הוא מרגיש שהוא יותר פופולרי. מרשים,
    "גבר".
    אם ינסה לעשן בחדר שנמצאים בו חולי אסטמה, לא יעשה רושם על החברה,
    וודאי שלא יהיה יותר פופולרי, להיפך.

    9. אנחנו מודדים התנהגות/שינוי, בהתאם להקשר (בהתאם לאירוע) ולאקולוגיה
    (טובת הסביבה):
    זוג שנשוי הרבה שנים, והבעל החליט לחזור בתשובה. מבחינת ההקשר – חזרה
    בתשובה היא דבר חיובי, שמתאים לצורך הנפשי של אותו אדם. מבחינת
    אקולוגיה – משפחתו החילונית, יתכן שההתנהגות החדשה אינה תואמת את
    טובת הסביבה (המשפחה הזו).

    3.תקשורתיות:

    10.אנחנו לא יכולים שלא לתקשר:
    היות ואנחנו משדרים סימנים כל הזמן, גם כשאנחנו רוצים לא לשדר – גם זה
    מסר. דוגמא: החלטה לא לשדר למישהו מסוים, יכולה להתפרש כעוינות. לעומת
    מבט או חיוך שיכולים להתפרש כחיבה או אהדה.

    11. האופן בו אנחנו מתקשרים, משפיע על התפיסה (שלנו את העולם) והקליטה (של העולם אותנו):

    אם אני אומר למישהו/י "אני אוהב אותך" בחיוך, ועדנה, היא מבינה שאני אומר
    מילים חמות, מתוך רגש, וזה גם מה שהתכוונתי לומר (קליטה + תפיסה).
    אם אני אומר "אני אוהב אותך" בציניות, אני מתכוון שחבל שאני לא יכול להרעיל
    אותך ולצאת זכאי, והצד השני קולט שהמסר הוא היפוכו של דבר (תפיסה + קליטה).

    12. המשמעות של התקשורת שלך, טמונה בתגובה שתקבל:
    למרות הכוונה שלך, התגובה שתקבל מלמדת אותך איך המסר נקלט. כמו שהתכוונת
    או שונה? אם שונה – תשתמש בתגובה כמשוב ותתקן.
    דוגמא: אתה אומר למישהו: "כל הכבוד לך, עשית עבודה נהדרת", והוא שואל: "למה
    אתה אומר ככה? אני באמת חושב שעשיתי עבודה נהדרת…!"
    סימן שהוא הבין שדיברת בציניות. בלעג. תתקן את הרושם שהותרת.

    13. מי שיוזם את מסגרת (נושא) התקשורת, שולט בתקשורת: אני יודע על מה אני
    עומד לדבר, כי כבר אספתי אינפורמציה, ועכשיו אני יוזם שיחה בנושא. אני מוכן
    יותר ממך, אני קבעתי את הנושא ואת המקום והזמן לדבר עליו. מכך יוצא שאני
    השולט.

    14.אין כשלון יש רק משוב:
    במילים אחרות: מכל מלמדי השכלתי. מכל דבר, צריך ללמוד, מההתנהגות שלך
    ומתגובות האחרים. הכל בגדר אינפורמציה שמרחיבה את הבנת המסגרת. כשתבין
    יותר טוב תשפר את החלטותיך. כך שגם תשובה שלילית או מאכזבת טובה לצורך
    שיפור עמדות ושינוי החלטות.

    15. האיש שמפעיל גמישות גדולה יותר, הוא בעל ההשפעה הגדול יותר במערכת:
    ככל שיהיו בידיך יותר כלים של גמישות, כך יש פחות סיכוי שתתקע.
    דוגמא: שני אנשים באים למכירה פומבית. לאחד יש 10,000 ש"ח והשני הצטייד
    במזומנים, כרטיסי אשראי ופנקסי צ'קים.
    לשני יש יותר אפשרויות לזכות מאשר לראשון, שהגביל את עצמו ל 10,000 ש"ח
    בלבד. מי שחושב שתמיד יהיה חביב, ורק בזה הוא משתמש, יתקל בקושי במשימה
    הדורשת קשיחות.

    16. התנגדות: משמעותה חוסר כימיה (RAPPORT):
    הרבה פעמים אנחנו מתרגמים עלבון או התנגדות כ: צרות, כשלון, או קושי ומרימים
    ידיים ומוותרים.
    מדברים עם מישהו פעם אחת, נתקלים בהתנגדות, ומוותרים.
    יכול להיות שאם היינו עושים מאמץ נוסף, היינו מגלים שזה היה מקרי כי באותו
    יום הוא קם עם מצב רוח רע.
    N.L.P. מלמד אותנו איך להתגבר על התנהגויות מעצבנות," והוציא מתוק מעז".

    4.למידה – בחירה – שינוי:

    17.לאנשים יש את המשאבים הפנימיים הנחוצים להם כדי להצליח: כמתקשרים,
    אנחנו רוצים לעזור לאנשים להגיע למשאבים שלהם ע"י כלים שניתן להם, ופיתוח
    הכשרונות החבויים בהם. הנחת המוצא היא שכולם נולדו עם המשאבים הנחוצים
    להצלחה אך לא כולם יודעים איך להשתמש בהם.

    18.לאנשים יש את היכולת לחוות למידה בהתנסות אחת: הגוף האנושי מתוחכם,
    ובמצבים שונים לומד דברים שלעולם לא ישכח אחרי הפעם הראשונה. בדרך כלל
    מצבים של ריגושים ברמה גבוהה. דוגמא: אם זורקים ילד לתוך בריכת מים מבלי
    שהוא יודע לשחות, הוא עלול ללמוד מיד, בהתנסות זו, איך לפחוד ממים כל פעם
    שהוא רואה אותם.

    19. כל תקשורת צריכה להגדיל את אפשרויות הבחירה:
    תקשורת מוסיפה אינפורמציה. ככל שיש בידך יותר אינפורמציה, כך יש בידך יותר
    אפשרויות בחירה.
    דוגמא: איש יוצא לקניות, ולא יודע מה המחירים. אם הוא יודע שנוסף למזומנים
    הוא יכול להשתמש בכרטיס אשראי, הידיעה הזו נותנת לו אפשרויות גדולות יותר.
    20. אנשים בוחרים את הטוב ביותר העומד לרשותם, תוך כדי ביצוע: אנחנו העומדים
    מהצד ולפעמים לא מבינים למה אדם עושה מה שעושה, מכיוון שאנחנו מודדים על
    פי התפיסה שלנו, הנמדדת ממקום אחר, ואין לנו את הנתונים שיש לו.
    אדם רואה בג'ונגל איש רץ, ואריה רודף אחריו. לידו יש עץ ואגם. האיש קופץ לאגם
    והאדם מהצד חושב לעצמו למה הוא לא טיפס על העץ? כי זה מה שהוא היה עושה.
    האיש שקפץ לאגם, אינו יודע לטפס. ועבורו המילוט היחיד היה דרך קפיצה לאגם.

    21.כאנשים אחראיים, אנחנו יכולים לנהל את החשיבה שלנו ולשלוט בתוצאות:
    הדברים שאנחנו עושים, ניתנים לשליטה ולהכוונה ע"י ניהול נכון, אותו אנחנו
    מסוגלים לבצע. יש לנו האפשרות לקבוע את תוצאות הפעולה שלנו מראש, אם
    נפעיל נכון את המחשבה (המוח).

    שיהיה לך המון בהצלחה בהמשך דרכך אייל. נתת לי המון בטיפול.

  3. שלום חסוי,
    ראשית הבהרה: התגובה שלך נשלחה לאישור כי היא הכילה 4 קישורים. זה נעשה באופן אוטומטי כדי להגן מפני תגובות ספאם. כעיקרון אני נותן לתגובות להתפרסם באופן אוטומטי, ומוחק רק תגובות פוגעניות באופן אישי או שחושפות מידע אישי לא ראוי.

    שנית, תודה על הפרגון. אני מקבל אותו בכיף, ומחזיר אותו חזרה: הטיפול הוא עבודה של המטופל. טיפול מוצלח הוא מטופל שעשה עבודה אמיצה וכנה עם עצמו. אני משמש רק מלווה לתהליך.

    אשר לתוכן הדברים: אני ייקח את הזמן להתעמק בהם.

    תודה

מה אתם אומרים על זה?

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s